Faalangstprogramma
Stappenplan faalangstprogramma in het kortMuziekles en faalangst. Benadering. 1e fase
Tijdens de faalangst-muziekles is de benadering naar de leerling anders dan tijdens een reguliere muziekles. Er wordt uiteraard rekening gehouden met de gevoelens van de leerling. De lessen zijn in eerste instantie altijd één op één zodat de leerling zich op zijn/haar gemak voelt. Daarnaast zijn de verwachtingspatronen lager dan bij reguliere lessen, waardoor de leerling amper druk ervaart om resultaten te moeten boeken. In deze fase is het vooral van belang dat de leerling en de docent een wederzijds vertrouwen opbouwen. Vervolgens proberen we stap voor stap vooruit te kijken naar de volgende fase.
Muziekles en faalangst. Bewegen terwijl je op je instrument speelt. 2e fase
Als de 1e fase vorm krijgt, proberen we zo langzamerhand de lessen uit te breiden door tijdens het spelen op het instrument meer te bewegen, een ideale combinatie dat elkaar versterkt. Uiteraard is de manier van bewegen afgestemd op het instrument. Een drummer beweegt anders dan een gitarist. Juist door meer te bewegen, zal de leerling zich vrijer voelen. Die vrijheid resulteert in bijna alle gevallen naar onafhankelijker en zekerder gedrag. Die kant willen we op!
Muziekles en faalangst. Een kleine uitvoering voor eigen 'publiek'. 3e fase
Onder reguliere omstandigheden mogen ouders/verzorgers meekijken tijdens de les. Voor een leerling met faalangst is dat anders. Echter, in deze fase van het faalangstprogramma proberen we toe te werken naar een 'gewone' muziekles, waar dus wél ouders en verzorgers meekijken. De leerling gaat nu een mentale drempel over. Tijdens de les gaat de leerling een liedje ten gehore brengen voor de docent en ouders/verzorgers. Een mini optreden!
Muziekles en faalangst. Les bandcoaching. 4e fase
De meest bijzondere muziekles is een les waarbij de leerling samen met andere leerlingen een waar optreden gaat verzorgen in de vorm van een band(je). Van dit optreden worden foto's en filmpjes gemaakt. Leuk om te laten zien in de klas of aan familie/vrienden. Iets om trots op te zijn!